Les restriccions adoptades per aturar la pandèmia acceleren els canvis en el sector i en els hàbits de compra del consumidor. Els establiments es concentren a resistir
Resistir és la consigna actual del conjunt del sector del comerç, mentre reclama accions urgents, contundents i efectives per part de les administracions públiques per poder continuar endavant amb les empreses i, a més, fer front a canvis tecnològics i de tendència en els hàbits de compra del consumidor. De fet, fa uns quants anys que el retail s’ha anat incorporant i adaptant a les noves tecnologies, a l’omnicanalitat i al gir en els hàbits de compra, però aquest ritme s’ha accelerat a causa de la pandèmia i les restriccions a les quals tothom s’ha vist abocat. Tot plegat, ha deixat el comerç urbà en una situació precària i, amb aquest, el model de ciutat que coneixem.
“El comerç és l’última baula de la cadena econòmica perquè tracta directament amb el consumidor final. I per primera vegada a la història, des de després de la Guerra Civil, estem vivint una crisi de demanda que mai havíem vist. Es tracta d’una crisi de baix cap a dalt, de manera que totes les baules de la cadena estan tocades”, explica Santi Pagès, president de la comissió de retail del Col·legi d’Economistes de Catalunya.
El sector havia posat esperances prudents en les campanyes d’estiu i Nadal per poder agafar aire de cara a l’any que tot just hem inaugurat. L’arribada abans de temps de la segona onada del virus va tallar la respiració a més d’un, i en encetar la tardor ja es començaven a veure més núvols que sol a l’horitzó.
“La demanda interna va deixar de créixer a determinats nivells durant el segon trimestre pel confinament i les restriccions posteriors. Una part dels diners estalviats es va gastar al juliol i l’agost, però en el quart trimestre de l’any passat es va tornar a l’estalvi forçat i la demanda interna va tornar a caure. Així és que el tancament del 2020, respecte de l’any anterior, quedarà molt per sota”, comenta Pagès.
Continua llegint en el següent enllaç:
https://www.leconomic.cat/article/1905113-el-model-de-comerc-urba-penja-d-un-fil.html