Actualitat

La Seguretat Social avisa: sense aquest tràmit, perdràs la teva pensió no contributiva

Comparteix

Compartició en facebook
Compartició en twitter
Compartició en linkedin
Compartició en whatsapp
Compartició en email
Compartició en print

A Espanya hi ha 287.625 persones que cobren cada mes 528,3 euros de mitjana (amb dues pagues extra) per una pensió de jubilació no contributiva (PNC), amb un cost mensual de 151 milions per a la Seguretat Social (a través de l’Imserso) i unes altres 169.775 persones que reben 574,4 euros al mes (amb dues pagues extra) per una pensió d’invalidesa no contributiva que suposen un desemborsament al mes de 98 milions a la Seguretat Social. Alguns, a més, gaudeixen d’un complement per lloguer.

Doncs bé, aquestes 457.400 persones s’arrisquen a perdre-la si no compleixen l’obligació de presentar cada any un certificat de rendes en els tres primers mesos de l’any, un termini que acaba el 31 de març de cada any.

Una obligació que no és nova, perquè és gairebé tan antiga com el mateix subsidi. Ja el 1991 s’estableix que els beneficiaris hauran de presentar el certificat dels ingressos o rendes computables, de la respectiva unitat econòmica de convivència, referits a l’any immediatament anterior. Alhora, declararan les possibles variacions en els ingressos o rendes justificats, referits a l’any en curs, a efectes de modificar, si escau, la quantia a abonar, segons l’import vigent de la pensió. I ja llavors es va establir que s’haurà de presentar en el primer trimestre de cada any.

Mesura cautelar

I el més important: Incomplerta l’esmentada obligació i previ requisit de l’Organisme gestor al beneficiari, amb l’advertència expressa de les conseqüències de l’incompliment, es procedirà, com a mesura cautelar, a suspendre el pagament de la pensió.

El 2015 es produeix alguna exigència més en la mateixa llei de la Seguretat Social. Així, es determina que els perceptors de les pensions de jubilació i d’invalidesa no contributiva estaran obligats a comunicar a l’entitat que els aboni la prestació qualsevol variació de la seva situació de convivència, estat civil, residència i les que puguin tenir incidència en la conservació o la quantia d’aquelles. I això, sense haver d’esperar a la declaració de la Renda.

Però com bé es matisa en la norma, es tracta d’una mesura cautelar, no d’una sanció com a tal. Per tant, en cas que s’hagi passat el 31 de març sense haver presentat el certificat de rendes, haurà de complir l’esmentada obligació l’abans possible per tornar a recuperar el pagament de la PNC o arriscar-se a deixar de percebre els ajuts durant un o diversos mesos. Encara que, en principi, si la badada no s’allarga en el temps, és possible recuperar els diners que no s’ha cobrat a temps, amb un màxim de tres mesos, doncs una vegada lliurats els documents que acrediten les rendes de l’any passat, s’activa el dret amb una retroactivitat de 90 dies.

Com obtenir el certificat d’ingressos? El beneficiari haver de rebre prèviament el formulari oficial enviat per l’organisme pagador -comunitat autònoma o la Direcció Territorial de l’Imserso a Ceuta i Melilla- i presentar-lo en l’esmentat organisme en personal, encara que també es pot remetre per correu o a través de la seu electrònica de l’Imserso. Advertiment: guardi bé el resguard del lliurament del certificat i els documents

 

Consulta en el següent enllaç els requisits de les diferents pensions no contributives: https://www.elnacional.cat/oneconomia/ca/economia/seguretat-social-avisa-sense-aquest-tramit-perdras-teva-pensio-jubilacio-invalidesa-no-amb_1343383_102.html