L’Agència Espanyola de Dades (AEPD) ha publicat la seva última memòria anual, corresponent a l’exercici 2024. En ella es reflecteix quines situacions que es produeixen en els negocis i empreses comporten el nombre més gran de reclamacions i de procediments sancionadors per incompliment en la Llei de Protecció de Dades.
Segons l’agència, tot i que el nombre total de multes interposades es redueix amb respecte l’any 2023, l’import total de les mateixes ha crescut quasi un 20% davant l’any anterior, el que apunta a una “major complexitat dels tractaments analitzats, el seu major abast i, per tant, major impacte de les infraccions”.
En aquest sentit, destaca el creixement de les reclamacions per assumptes laborals -no complir amb la protecció de dades dels empleats durant tota la relació laboral- i les interposades per videovigilància, són les que més han crescut en respecte a 2023. En quant els procediments sancionadors, destaquen els produïts per videovigilància i els serveis a Internet, que lideren la llista.
Àrees dels negocis on més creixen les reclamacions a l’AEPD
Segons reflecteix l’informe, les àrees dels negocis on més han crescut les reclamacions que es van fer durant l’any passat a l’AEPD són els assumptes laborals, la videovigilància i els serveis a Internet.
En concret, destaca l’increment en el cas dels assumptes laborals. És a dir, els possibles incompliments en el tractament de dades dels empleats des que comença la relació laboral fins que l’acaba.
A 2024, es van superar les 1.000 reclamacions dins d’aquest àmbit i van créixer un 49% en respecte l’any anterior. Tot i que aquesta dada s’ha traduït en un número reduït final de sancions, destaca com l’àrea en les que més han crescut les reclamacions amb una àmplia diferència en respecte a les altres.
Així mateix, l’AEPD destaca la “dràstica reducció” en el nombre de reclamacions rebudes per la recepció de publicitat no desitjada de les empreses. Si bé ha disminuït, per la implantació de la safata guiada per denunciar aquestes pràctiques, continua trobant-se entre les més freqüents.
Les reclamacions en l’àrea de videovigilància també es troben encapçalant el llistat amb un augment del 19%. De fet, és l’àrea amb més nombre de reclamacions en termes absoluts, amb un 18% d’aquestes.
Segons l’agència, “la facilitat per instal·lar càmeres de videovigilància i el seu baix cost ha fet prosperar aquest tipus d’instal·lacions, que en molts casos s’instal·len sense unes garanties adequades en relació amb la normativa de protecció de dades”.
Per poder visualitzar els àmbits en què la AEPD va obrir més procediments sancionadors a 2024 i la selecció de resolucions amb els experts entra en el següent enllaç.