Les empreses i els autònoms es preparen per a un nou canvi a l’hora de facturar. A partir de l’any que ve, els sistemes de facturació que facin servir hauran de complir uns nous estàndards per facilitar el control de l’Agència Tributària i combatre el frau fiscal. El nou reglament vol fer més fàcil acreditar que una factura ha pogut ser verificada per l’organisme, i d’aquí el nom com se’l coneix: Verifactu.
Aquest nou model l’han d’aplicar aquelles pimes i autònoms subjectes a l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) o l’impost de societats que disposin d’un programa informàtic per expedir factures. No afectarà les companyies que subministrin electrònicament els registres de facturació a través del sistema SII, pensat per a les que facturen més de sis milions d’euros. L’Agència Tributària recorda que les ajudes del Kit Digital poden servir per adoptar un software amb Verifactu i, per a empresaris que generen poques factures, l’organisme ha posat a la seva disposició una aplicació gratuïta de facturació.
Verifactu servirà per remetre automàticament les factures a l’agència i garantir que no es poden modificar. D’aquesta manera, totes les factures quedaran registrades a Hisenda i no es podrà fer cap alteració posterior. Això es fa per evitar els programaris de doble ús, que permeten diferir impostos, en el cas que un proveïdor no pugui pagar la factura quan s’emet i demani endarrerir-la, sense fer una factura rectificativa. “Aportarà més transparència”, resumeix la vicepresidenta de l’Associació de Treballadors Autònoms (ATA), Celia Ferrero. “També reduirà els errors humans i simplificarà els tràmits amb Hisenda”, apunten des de Lyreco, multinacional francesa amb seu a Cornellà de Llobregat que comercialitza programaris amb Verifactu.
A banda, les factures passaran a incorporar un codi QR, que permetrà comprovar si l’Agència Tributària les ha rebut i si les té arxivades en els seus registres. Tot i que el QR es podrà llegir amb qualsevol aplicació del mòbil, des de l’agència recomanen fer-ho amb la seva pròpia aplicació, que també serveix per presentar la renda, per garantir que el codi porta on toca. “L’objectiu és que sigui com l’esborrany de la renda. Hisenda farà un esborrany de l’IVA segons les factures que s’hagin emès i els usuaris només hauran de dir que sí o que no”, exposa Ferrero.
Per complir amb el nou model de facturació, els programes informàtics s’han hagut d’adaptar. Les empreses tecnològiques que dissenyen aquests sistemes tenien temps per fer-ho fins a finals de juliol. Un cop els programaris ja s’han posat al dia, és el torn que els implementin els seus clients. A partir de l’1 de gener ho hauran de fer les empreses, mentre que, a partir de l’1 de juliol, serà el
torn dels autònoms. En el cas que els usuaris no incorporin aquests programaris actualitzats, afrontaran sancions de 50.000 euros per exercici. Per als fabricants d’aquests sistemes que no ho hagin fet, la multa serà de 150.000 euros.
Petit comerç
La imminent entrada en vigor de Verifactu, aprovada a finals del 2023, ha provocat inquietud entre petits negocis i autònoms, amb patronals com Pimec demanant una moratòria de dos anys. Aquest canvi preocupa especialment en el comerç de proximitat. Segons una enquesta feta per la patronal catalana, només el 7% dels establiments disposa d’un sistema de facturació adaptat i el 76% encara no ha iniciat cap actuació. “Cal transparència i control fiscal, però també més flexibilitat. La digitalització és el camí, però no es pot córrer tant –defensa la presidenta de Pimec Comerç, Mònica Gregori–. Des de la pandèmia, s’han superat molts reptes i el sector no es troba en el seu millor moment, com es veu en el tancament de molts negocis emblemàtics”.
Petits negocis com les botigues, les fleques, les parades de mercat o les perruqueries també s’han d’adaptar a aquest nou model de facturació. En aquest cas, l’adaptació de Verifactu no només implica contractar un programari que emeti factures i tiquets amb QR, sinó també disposar de tota la maquinària necessària per poder-les registrar correctament. Això comporta canviar les antigues caixes registradores o les balances per unes que estiguin digitalitzades, amb un cost d’uns 1.500 euros i 2.000 euros, respectivament. “No tots els comerços estan digitalitzats i cal una implementació flexible i gradual”, remarca Gregori. A banda d’una moratòria, la patronal catalana reclama ajuts directes per sufragar el nou sistema. “L’Estat ha posat molts recursos com el Kit Digital, però no han arribat a les empreses petites”, critica Gregori, que també demana deduccions fiscals per als que facturin amb Verifactu abans de temps.