Actualitat

Augmenten un 20% les inspeccions d’Hisenda als autònoms per denúncies de clients o empleats

Comparteix

Compartició en facebook
Compartició en twitter
Compartició en linkedin
Compartició en whatsapp
Compartició en email
Compartició en print

L’Agència Tributària va publicar recentment el darrer informe de resultats d’actuacions el 2024. Un document que recopila totes les dades de comprovacions, visites i sancions que va fer Hisenda als autònoms, empreses i altres contribuents l’any passat.

Com ja va avançar aquest diari, les darreres dades publicades per l’Agència Tributària revelen un augment de gairebé el 10% de les comprovacions a autònoms i pimes. Però a més hi va haver un augment sense precedents de les actuacions de la Inspecció que s’inicien arran de denúncies directes contra els contribuents, la majoria empreses.

De fet, l’any passat van augmentar un 20% les actuacions de la Inspecció d’Hisenda arran de denúncies que solen fer clients, extreballadors o fins i tot empreses de la competència per motius diferents. La majoria, segons van confirmar fonts de l’Agència Tributària, solen acusar l’autònom de cobrar ingressos a B, emetre factures falses o altres infraccions fiscals.

Aquestes denúncies se solen fer a través del canal oficial i anònim que l’Agència Tributària hi disposa expressament. Tot i que els inspectors analitzen prèviament la veracitat de cada informació, un nombre important de denúncies acaba derivant en comprovacions i, en certs casos, en procediments sancionadors. El 2024 es van imposar més de 4.000 multes arran d’una d’aquestes comunicacions.

Hisenda ja fa més de 20.000 inspeccions a l’any per denúncies, la majoria a empreses

Les dades del darrer informe d’actuacions, publicat el setembre d’aquest any i relatiu al 2024, mostren que Hisenda obre cada cop més expedients arran de denúncies anònimes.

L’any passat, l’Agència Tributària va registrar 20.686 expedients d’anàlisi d’informació derivats de denúncies, fet que suposa un increment del 19,4% respecte de l’any anterior. És a dir, gairebé 20.700 actuacions prèvies es van activar exclusivament perquè algú va presentar informació sobre un presumpte incompliment d’una empresa.

D’aquest volum, 4.143 actuacions van acabar en actes incoades, és a dir, en un expedient sancionador. Això és un 2,5% més que el 2023. Aquestes actes corresponen a uns 1.700 treballadors per compte propi o altres contribuents que, en la majoria dels casos, han estat sancionats.

Segons els experts consultats, aquestes xifres revelen dues realitats: la denúncia s’utilitza cada cop més com a canal per alertar de possibles fraus de les empreses. I a més, la Inspecció està tenint en compte aquestes comunicacions de cara al pla de comprovacions.

Tot i que l’informe no detalla el perfil exacte dels denunciats, fonts de l’Agència Tributària van assenyalar que la majoria d’actuacions recauen sobre empreses i autònoms. I que “l’ocultació d’ingressos sol ser la matèria comuna a la majoria de les denúncies, encara que també hi ha la facturació o fins i tot el lloguer d’immobles no declarats”.

Encara que la denúncia sigui anònima, moltes vegades s’hi inclouen proves

En molts casos, van apuntar diferents experts consultats, aquestes denúncies inclouen detalls operatius, noms de clients, captures de pantalla, tiquets, fotografies o fins i tot documents interns, cosa que facilita que l’Agència Tributària obri una anàlisi preliminar.

A més, l’AEAT disposa d’eines per creuar denúncies amb les bases de dades internes (Models 303, 130, 111, operacions amb tercers, banca, TPV, inspeccions prèvies, etcètera), per la qual cosa una sola comunicació pot activar una revisió completa del negoci.

Font: https://www.autonomosyemprendedor.es/articulo/hacienda/aumentan-20-inspecciones-hacienda-autonomos-denuncias-clientes-empleados/20251203144318046977.html?fbclid=PAZXh0bgNhZW0CMTEAc3J0YwZhcHBfaWQPNTY3MDY3MzQzMzUyNDI3AAGnGFTUrmO8SA4BkqgEFuIFWjaz004Kjgi79TJ2r1uUYvoN3jpJjdKMu9KDkZY_aem_vBiwfKo3bijOfbf1sLi9Aw