L’Agència Tributària ha decidit tornar a ajornar la implantació del sistema de facturació Verifactu: octubre de 2028. Hisenda ha comunicat aquest dilluns aquesta mesura. L’objectiu, segons ha concretat, és afavorir la màxima convergència possible entre els sistemes de facturació electrònica i el reglament de sistemes informàtics de facturació Verifactu.
Aquest dilluns, el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) ha publicat l’ordre ministerial que defineix els aspectes tècnics i operatius de la solució pública de facturació electrònica, per entrar en vigor l’octubre del 2028, per a empresaris i professionals la facturació anual dels quals no superi els 8 milions d’euros.
El Govern ja havia endarrerit un any, fins al 2027, l’entrada en vigor del sistema Verifactu, que promou la digitalització dels processos de facturació a les empreses. En concret, estava estipulat que el sistema fos obligatori a partir de l’1 de gener del 2027 per a empreses declarants de l’impost sobre societats i a partir de l’1 de juliol del 2027 per a la resta d’autònoms i empreses.
Hisenda ha concretat que, una vegada aprovada aquesta alineació dels calendaris d’implantació, s’abordarà una modificació centrada a aconseguir la convergència dels àmbits d’aplicació i certs aspectes tècnics de la normativa vigent, tenint en compte els futurs requisits de report digital derivats de la directiva europea ViDA (VAT in the Digital Age o IVA a l’Era Digital).
Les exigències i normes per al Verifactu no s’alteren
En tot cas, les exigències establertes al reglament de Verifactu en matèria d’integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat, així com les restants garanties tècniques del sistema, es mantindran en termes substancialment equivalents als previstos en el seu desenvolupament normatiu actual.
La decisió d’Hisenda ha estat aplaudida per les organitzacions empresarials i fiscals. L’associació de fiscals Adeaf ha manifestat que «aquesta coordinació permetrà, a més, alinear progressivament el sistema espanyol amb el model d’informació digital que serà obligatori a l’àmbit de la Unió Europea a partir del 2030 i que fins ara no era prou contemplat, evitant així successives adaptacions dels sistemes de facturació en un període molt reduït de temps».
La patronal Cecot també celebra que Hisenda unifiqui l’entrada en vigor dels dos sistemes. L’entitat considera que no és eficient ni raonable imposar obligacions administratives i tecnològiques diferenciades quan els objectius perseguits són complementaris i afecten els col·lectius empresarials. En aquest sentit, la patronal defensa que la regulació ha d’avançar cap a una simplificació administrativa més gran, evitant duplicitats, càrregues innecessàries i processos d’implantació successius que generin costos addicionals a les pimes i a les persones autònomes.