L’Agència tributària obligarà pràcticament a tots els autònoms i empreses a incloure un codi QR en les seves factures, inclòs si són amb paper. El Ministeri d’Hisenda va aprovar a finals d’any el nou reglament que establirà els requisits dels programes de facturació, així com el funcionament d’alguns sistemes com Verifactu i altres obligacions.
Entre aquestes condicions que ja venien regulades a la Llei Antifrau es recullen obligacions com, per exemple, que els autònoms incloguin per primera vegada, de forma obligatòria, un codi QR en les factures emeses. Aquesta novetat entrarà en vigor junt amb la resta de requisits obligatoris pels programes de facturació.
Aquestes dates d’entrada en vigor es van modificar recentment. Després de publicar el nou reglament, l’Agència Tributària va extreure a consulta pública un document que pretén ampliar els terminis que es donen a les empreses i autònoms que utilitzen els programes de facturació perquè els actualitzin a la nova normativa, compleixin amb la llei i s’adaptin a certs requisits com l’obligació d’incloure codis QR.
Aquesta norma encara ha de passar diferents tràmits, però tot apunta que entrarà en vigor sense gaires modificacions i que s’ampliaran els terminis per acollir-se al reglament de la Llei Antifrau.
Una vegada entri en vigor aquesta obligació, les factures inclouran elements com un codi QR, que haurà de complir amb les especificacions d’aquesta norma. I, en cas de tractar-se d’una factura electrònica, “s’haurà d’incloure com un camp independent l’URL del codi”.
Terminis per què els autònoms o empreses incloguin codis QR en les seves factures
Avui dia, hi hauria tres terminis per adaptar-se al nou reglament de la Llei Antifrau i l’obligació d’incloure codis en les factures. Per un costat, hi ha la data perquè els productors i comercialitzadors de programes de facturació s’adaptin a la normativa i incorporin la funcionalitat de generar aquests codis conforme a la llei en els seus sistemes. Aquest termini continua sent el mateix que abans: fins al juliol de 2025.
En el cas dels beneficiaris, és a dir, els autònoms que utilitzen aquests programes, el termini per adaptar els seus antics programes a la Llei Antifrau és més ampli. Segons planteja Hisenda, l’aplicació d’aquesta normativa es proposarà fins a l’1 de gener de 2026 per les societats mercantils.
En el cas dels autònoms persona física el termini serà més ampli, i tindran fins al pròxim 1 de juliol de 2026 per actualitzar els seus antics programes i, a més, començar a emetre factures amb el codi QR.
Quasi tots els autònoms haurien d’incloure codis QR, inclòs en les seves factures amb paper
Segons van explicar fonts de l’Agència Tributària en aquest diari, els empresaris i professionals que estaran obligats a incloure un codi QR en les seves factures seran, per norma general, aquells que estan obligats a emetre factures. Deixant de banda algunes excepcions com els que estan “inclosos en el Subministrament Immediat d’Informació (SII), per exemple”.
Accedeix aquí per continuar llegint.